facebook

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2017

Ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα

Αυθαίρετα Ν4178/2013
Ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα που είχε προετοιμάσει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία,όπως όλα δείχνουν ΔΕΝ θα ακολουθήσει όπως όριζε το χρονοδιάγραμμα την ψήφιση στην βουλή εντός του Ιανουαρίου, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή μετά τις 7 Φεβρουαρίου του 2017 που λήγει η υφιστάμενη ρύθμιση. 
Η επεξεργασία του νόμου δεν έχει κλείσει ακόμη, γεγονός που δεν αποκλείει και νέα παράταση..

Τελευταίες ενημερώσεις και νέα τροπολογία στο Ν4178/2013

Σύμφωνα με την τροπολογία στο νομοσχέδιο για το χωροταξικό σχεδιασμό,που πέρασε στο τέλος του χρόνου, τροποποιεί τις προβλέψεις του άρθρου 23 του Ν4178/2013, με βάσει τις οποίες μπορεί να νομιμοποιηθεί ένα αυθαίρετο, πληρώνοντας το παράβολο που αντιστοιχεί στην παράβαση και εκδίδοντας εντός προθεσμίας 3 ετών, οικοδομική άδεια. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως ορίζει ο νόμος, θα εκδίδεται άδεια κατεδάφισης εντός 6 μηνών.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας στην κατηγορία αυτή υπάγονται πολλά αυθαίρετα που ενώ είχαν τις νόμιμες προϋποθέσεις δεν προσήλθαν στον νόμο εντός της εύλογης προθεσμίας. Πολλά δε εξ αυτών ανήκουν στην κατηγορία των τουριστικών και βιομηχανικών κτηρίων. Γι' αυτούς λοιπόν προβλέπεται παράταση ενός επιπλέον χρόνου, στον οποίο δεν υπολογίζεται ο χρόνος έκδοσης της άδειας. Επιπλέον ένας χρόνος παράταση (προβλέπονταν επίσης 3 χρόνια) δίνεται και για όσα ακίνητα δεν εκδόθηκε πολεοδομική άδεια λόγω μεταβολής του πολεοδομικού καθεστώτος.
Με βάση την συγκεκριμένη πρόβλεψη του άρθρου 23, σε περίπτωση που η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, επιτρέπεται η τροποποίηση των στοιχείων της δήλωσης ώστε η πολεοδομική παράβαση να υπαχθεί στις διατάξεις περί αναστολής και εξαίρεσης από την κατεδάφιση (άρθρο 8). Οι διατάξεις αυτές αναφέρεται ότι εφαρμόζονται και σε κατασκευές και εγκαταστάσεις ακινήτων που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων.
Υπενθυμίζεται τέλος ότι με την νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε, προβλέπει τη δυνατότητα τοποθέτησης αυτόνομων συστημάτων χωρίς προηγούμενη έγκριση από το 51% των συνιδιοκτητών που προέβλεπε το προηγούμενο καθεστώς.
Το κύριο ζήτημα που αναμένεται να ρυθμιστεί με την εγκύκλιο αφορά το αν και κατά πόσο οι αυτονομούμενες ιδιοκτησίες θα εξακολουθήσουν να συμμετέχουν στις κοινόχρηστες δαπάνες θέρμανσης.
Οι απόψεις που διατυπώνονται επ’ αυτού αναφέρουν ότι εφόσον σε μια πολυκατοικία η κεντρική θέρμανση παραμένει κλειστή για λόγους οικονομικής ή άλλης αδυναμίας των ενοίκων, η διατήρηση της συμμετοχής για τα αυτονομούμενα διαμερίσματα δεν θα έχει πρακτικά οικονομικές επιπτώσεις για τους ιδιόκτητες τους (αφού η δαπάνη για θέρμανση είναι μηδενική, θα είναι μηδενική και η συμμετοχή).
Αντίθετα στις περιπτώσεις που η κεντρική θέρμανση λειτουργεί, η διατήρηση της συμμετοχής έχει και ένα στοιχείο κοινωνικής δικαιοσύνης καθώς το αυτόνομο διαμέρισμα εξακολουθεί να έχει θερμική ωφέλεια από τη θέρμανση του υπόλοιπου κτιρίου με το κεντρικό σύστημα.